מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
כמוניאוסטאופורוזיסחדשותתזונה ים תיכונית עשויה לשפר את מצב העצמות

תזונה ים תיכונית עשויה לשפר את מצב העצמות

חוקרים מצאו כי תזונה ים תיכונית מסייעת למנוע שברים בצוואר הירך אצל המאובחנים עם אוסטיאופורוזיס. הכיצד?


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

התזונה הים תיכונית זוכה בעת האחרונה לתהילה גדולה, לאחר שהוכחו סגולותיה במניעת תחלואה כרונית ואף הארכת חיים. הקפדה על תזונה זו המורכבת ממאכלים הנפוצים במדינות אגן הים התיכון, לרבות פירות וירקות, דגים, שמן זית ואגוזים – מעשירה את הגוף בחלבונים, חומצות שומן, ויטמינים ומינרלים המועילים לבריאות.

 

עתה מצאו חוקרים בריטים כי דפוסי תזונה ים תיכונית מסייעים לשמור על בריאות העצמות ומחזקים את מסת העצם בקרב אנשים המאובחנים עם אוסטיאופורוזיס –  מחלה המאופיינת בדלדול עצם ועלייה בסיכון לשברים בעצמות.

 

צוות חוקרים מאירופה בראשות חוקרים מאוניברסיטת איסט אנגליה בבריטניה בחן באמצעות מחקר מבוקר את יתרונותיה של התזונה הים תיכונית על בריאות העצמות בקרב 1,142 נבדקים מבוגרים מחמישה מרכזים רפואיים ברחבי אירופה בגילי 65 עד 79 שנטלו חלק במחקר מעקב אירופי בהשתתפות חוקרים מבריטניה, צרפת, הולנד ופולין, כמחציתם (44%) גברים.

 

מחצית מהנבדקים נתבקשו להעשיר את התפריט היומי ברכיבים של התזונה הים תיכונית ושאר הנבדקים ששימשו כקבוצת הביקורת קיבלו רק המלצות לתזונה בריאה. תזונה ים תיכונית כללה פירות, ירקות, אגוזים, דגנים מלאים, שמן זית ודגים, וכן כמות מופחתת של מוצרי חלב רזים ובשר רזה עם כמות מופחתת של מלח וכן כמות מתונה של אלכוהול. כל הנבדקים עברו בדיקה להערכת צפיפות העצם בעמוד השדרה המותני ובצוואר הירך.

 

מכלל המדגם, 7.2% מהנבדקים בקבוצת ההתערבות ו-9.7% מהנבדקים בקבוצת הביקורת אובחנו עם אוסטיאופורוזיס. המחקר העלה כי לנבדקים שהיו בעלי צפיפות עצם תקינה לא היתה לתזונה הים תיכונית השפעה כלשהי, ואולם לנבדקים עם אוסטיאופורוזיס – תזונה ים תיכונית תרמה לחיזוק העצמות בצוואר הירך, בהשוואה לקבוצת הביקורת. לאורך תקופת המעקב שנמשכה שנה,  בעוד שאלו שלא הקפידו על תזונה ים תיכונית המשיכו לאבד ממסת העצם בקצב רגיל (אובדן מסת עצם של 0.009 יחידות גרם לסנטימטר מעוקב תוך שנה), אלו שהעשירו את התפריט בתזונה ים תיכונית הציגו עלייה בהיקף דומה במסת העצם בצוואר הירך שמהווה אתר בגוף המועד להתפתחות שברים (עלייה של 0.008 יחידות תוך שנה). עם זאת, לא זוהה שינוי בהשפעת הדיאטה הים תיכונית על צפיפות העצם בעמוד השדרה המותני ועל צפיפות העצמות הכוללת בגוף.

 

המחקר נתמך על ידי קרן של האיחוד האירופי (European Union's Seventh Framework Program), וממצאיו מדווחים בגיליון יולי 2018 של כתב העת American Journal of Clinical Nutrition.

 

סגולות שמן הזית

 

החוקרים מציינים כי תקופת המעקב במחקר הייתה מצומצמת – שנה בלבד – ויש לאשש את הממצאים במחקרים ארוכי טווח. עם זאת, בהודעה לתקשורת אמרה החוקרת הראשית, פרופ' סוזן פרוות'ר-טייט כי העובדה שבתקופה כה קצרה זוהה שיפור במסת העצם בצוואר הירך – מדגישה כי מדובר בממצא בעל חשיבות. החוקרים אף הוסיפו כי במחקר ארוך יותר – ייתכן והיו רואים שינויים לטובה גם במסת העצם של נבדקים בריאים שהקפידו על תזונה ים תיכונית.

 

בין ההסברים האפשריים שמספקים החוקרים להשפעות התזונה הים תיכונית שאובחנו במחקר על צפיפות העצם בצוואר הירך, הם מונים את הימצאותם של רכיבים פנוליים בשמן זית – רכיבים שכבר הוכחו בעבר ככאלה התורמים לחיזוק מסת העצמות על ידי הגדלת כמות הסידן הזמינה לעצמות והבשלה של תאים יוצרי עצם מסוג אוסטאובלסטים. במחקר הנוכחי ניתנה לנבדקים בקבוצת ההתערבות אספקה של שמן זית – כדי לעודד אותם להעשיר בו את התזונה. כמו כן, החוקרים מציינים כי ייתכן וההשפעה המיטיבה על עצמות צוואר הירך קשורה בהפחתת צריכת המלח או בצריכה מוגברת של ויטמין K – שמיוחסת לאלו שמקפידים על דיאטה ים תיכונית, אם כי נושאים אלה לא נבדקו לעומק במחקר הנוכחי.

 

ממצאים שנויים במחלוקת

 

אוסטיאופורוזיס היא מחלה רווחת באוכלוסיה, הנפוצה בגיל המבוגר וגורמת לדלדול העצם – מה שמעלה את הסיכון להתפתחות שברים בעצמות. לפי מחקרים, אחת מכל שלוש נשים ואחד מכל חמישה גברים יסבלו מהתופעה במשך חייהם. הסיכון לשברים אצל נשים גבוה מזה של גברים, ולפי נתוני המכון הלאומי לבריאות בארה"ב, 68% מהאנשים עם אוסטיאופורוזיס הן נשים ו-75% מאלו שסובלים משבר אוסטיאופורוטי בצוואר הירך הן נשים. הסיבה לכך היא שלנשים מראש מסת עצם נמוכה בהשוואה לגברים ובהבדל מגברים – נשים גם מאבדות מסת עצם בקצב מהיר יותר עם העלייה בגיל. בישראל מוערך כי 200 אלף איש מתמודדים עם אוסטיאופורוזיס בדרגה כלשהי.

 

מחקרים רבים מתייחסים להיבטים תזונתיים המאפשרים למנוע או לכל הפחות לעכב דלדול עצם. במחקר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine בשנת 2016 נמצא כי יש פחות שברי ירך בקרב נשים מבוגרות שתזונתן מבוססת על עקרונות הדיאטה הים תיכונית בהשוואה לנשים שהקפידו על תזונה בריאה אחרת. בשנת 2012 פורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism תוצאות של מחקר התערבותי מבוקר שמצא כי צריכת תזונה ים תיכונית עשירה בשמן זית מובילה לעלייה בריכוז האוסטאובלסטים (תאים בוני עצם) בדם וסמנים אחרים לבניית עצם, מה שמרמז על השפעה מגנה של שמן זית על העצם. מחקר שפורסם בחורף 2010 בכתב העת האמריקאי לתזונה קלינית העלה כי צריכה מוגברת של חומצות שומן בלתי רוויות מפחיתה את הסיכון לשברים – כשאלה מצויות בין השאר גם בשמן זית שמהווה את אחד הרכיבים המרכזיים בתזונה ים תיכונית. לעומת זאת, המחקר העלה כי שומן רווי המצוי בין השאר בבשר אדום – מעלה את הסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים. כמו כן, מחקרים רבים הצביעו על כך שסידן מהווה מינרל קריטי לבריאות העצמות, וצריכה מספקת של סידן הכרחית כבר מגיל צעיר לצורך גדילה תקינה של העצמות, אולם כיום ידוע כי חלב ומוצריו אינם בהכרח מקור אופטימאלי לסידן לגוף, ומושם דגש על מזונות מן הצומח העשירים בסידן, ובעיקר ירקות עליים ומזונות מועשרים בסידן. עם זאת, השפעותיה של דיאטה ים תיכונית על צפיפות העצמות שנויה במחלוקת בספרות הרפואית, וישנן עבודות שלא זיהו השפעה כלשהי של תזונה מועשרת ברכיבי דיאטה ים תיכונית על העצמות – למשל מחקר מפינלנד שפורסם באוגוסט 2017 בכתב העת Public Health Nutrition שלא זיהה השפעה על העצמות אצל המתמידים בדיאטה ים תיכונית ובדיאטה נוספת המאפיינת את מדינות הים הבלטי.

 

 

American Journal of Clinical Nutrition, DOI: 10.1093/ajcn/nqy122