מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםשיר השריריםהצום החלקי בריא... כבר אבותינו אמרו

22/06/17 12:34
9779 צפיות
הצום החלקי בריא... כבר אבותינו אמרו

אפשר להבריא סוכרת2... הקשיבו להרצאה8 הנהדרת של iThrive  עם גדולי הרופאים, ד"ר מרכולה, ד"ר פונג וד"ר אורניש... תודה

למאמרים הרבים על בריאותו של הצום הקטוע מצטרף גם מאמרו המעניין של ד"ר פונג על למה הצום כל כך הרבה יותר בריא בהשוואה להגבלת קלוריות בתזונה, גם כששניהם יכילו בדיוק אותו סך קלוריות. לרוצים לרזות, כדאי להקשיב להרצאתו של ד"ר פונג.

הסבר עקרוני דומה יהיה לראות כשנחשוב על תאור עומק המים הממוצע בנהר כ-1 מטר ולהבין איך אפשר לטבוע בו... פשוט- יש מקומות שהוא 10 מטר עומק ויש מקומות שהוא חצי מטר והעומק הממוצע לא משקף את טבעו.  

בדומה, לא קשה להבין שלקפוץ 100 פעמים מקיר שגובהו מטר אינו משול ללקפוץ פעם אחת מקיר שגובהו 100 מטר.

הממוצע מייצג רק חלק מהתמונה ולכן להפחית בתזונה 300 קלוריות כל יום בשבוע אינו משול ללהפחית ביום אחד 2100 קלוריות.

 

ההמלצה המקובלת של לאכול פחות ולזוז יותר כל יום פשוט לא עובדת ורבים מאיתנו יודעים כי ניסינו...

לדוגמה, מימצאים מאנגליה מראים כי רק 1 מ-210 גברים שמנים ואחת מ-124 נשים שמנות הצליחו לרזות. דהיינו 99% מהמנסים לרזות עם דיאטה נכשלים...

למה? הסיבה המלווה את הכישלון היא ההפחתה בקצב המטבולי המלווה את הגבלת צריכת הקלוריות הקבועה.

כבר מזמן אנחנו יודעים... בניסוי המפורסם של ד"ר אנקל קיי מ-1945, בו נתבקשו המשתתפים לעבור לתזונה של 1500 קלוריות ליום (יותר מ-30% פחות קלוריות מתזונתם הרגילה), נמצאה אצלם ירידה של 30% בקצב המטבולי – "מצב רעב" שגרם להם להרגיש עייפים, רעבים וגם היה להם קר ועם הזמן הם השמינו את כל המשקל שרזו.

סוד הצלחת ההרזיה ואיזון רמות הסוכר הוא לכן מה שלא מכניס את הגוף למצב רעב ולמרבית הפלא זה הצום.

הצום בניגוד להגבלת קלוריות, מפעיל שרשרת הורמונים השומרים על קצב הגוף. בצום, האינסולין למשל פוחת, נוראדרנלין עולה וגם הורמון הגדילה עולה וכך נשמרת המסה הרזה (השרירים).

במעקב במשך 4 ימים אחרי המטבוליזם בצום לא רק שלא נמצאה ירידה בקצב המטבולי אלא אף נמצאה עליה של 12%. תוצאה דומה נראתה גם  במעקב אחרי 22 יום של  ימי צום לסירוגין – אין ירידה בקצב הגוף.

חשוב - לרוצים לצום יותר מיום אחד, אנא פנו לרופא האישי וקבלו אישור בריאותי אישי עבורכם לצום בטוח.

להסביר את התופעה משווה ד"ר פונג את המצב למצבו של איש מערות בזמן החורף כשאין מזון זמין. אם העדר המזון יגרום לו להפחתת הקצב המטבולי והוא יהיה ישנוני ובלתי פעיל הוא לא יוכל להשיג מזון ויוכחד ולכן פיתחנו מנגנון שדווקא בזמן צום גורם למטבוליזם להישאר עירני ואותו כדאי לנצל כדי להבריא.

במצב צום הגוף פונה אל מאגרי השומן שלו, הקצב המטבולי נשאר פעיל ופשוט עברנו מניצול המזון לאנרגיה לניצול מאגרי השומן שבגוף. במצב צום אנחנו מתחילים עם ניצול הגליקוגן שבכבד ואחר כך עוברים גם לניצול עודפי השומן וכך אין סיבה להפחית את הקצב המטבולי. זה לא קורה כשרק מצמצמים את הקלוריות שכן אז תגובת הגוף היא הפוכה והוא מפחית את המטבוליזם ומעלה את האינסולין, כי מרגיש את החוסר שבאנרגיית המזון.

השמנה היא מהלך הורמונלי (עודף אינסולין) ולכן הצום לסירוגין הגורם לשינוי ההורמונלי המייטיב (מעט אינסולין) הוא כל כך יעיל.

תופעת עמידות האינסולין המאפיינת את מצבי הסוכרת2 בעייתית לא רק בגלל רמות האינסולין הגבוהות, אלא גם בגלל המשך הרציף שלהן. השמירה על רמות אינסולין נמוכות לאורך זמן היא זאת שמונעת את התפתחות עמידות האינסולין.

את זה הראו בניסויים עם אותו מספר קלוריות שבועי בדיאטה או במצב צום לסירוגין. בהתחלה נראה שינוי דומה בשני המהלכים אבל כמו שאפשר לראות בגרף (מצורף למטה), אחרי מספר חודשים האינסולין ממשיך לרדת במצב הצום לסירוגין ומפסיק לרדת במצב הדיאטה הרגילה.

בניסוי של 6 חודשים שנערך לאחרונה הראו שצום לסירוגין מדי יום (ביום האחר אכלו רגיל) היה יותר יעיל ובריא בהרזיה בהשוואה לדיאטה של הורדת 400 קלוריות כל יום. המעניין בניסוי הראה שהשומן הפנימי (המזיק) שהלך לאיבוד היה פי 2 גבוה יותר במצב הצום לסירוגין. עוד נמצא שיחד עם ההרזיה איבוד מסת השרירים היתה נמוכה הרבה יותר (פי 4) במצבי הצום והחוקרים מניחים שזה אולי בזכות הורמון הגדילה והנוראדרנלין המוגברים במצבי הצום.

ההצלחה בדיאטה לאורך זמן נקבעת על ידי ההשלכות שיש לה על הקצב המטבולי הבסיסי. גם כאן נראה שיפור בולט בצום לעומת דיאטת הפחתת הקלוריות בה היתה ירידה גבוהה פי 2.5 לעומת הירידה בדיאטת הצום.

גם הורמון הרעב גהרלין נמוך יותר עם הצומות אז אפילו לא רעבים כשצמים...

צומות היו מקובלים בחברתנו מזה עידן ועידנים, דיאטות דלות קלוריות לעומת זה, שכיחות רק בעשרות השנים האחרונות ועם הרבה כשלונות... מעניין למה עדיין נחשב הצום לבעייתי וההמלצה להפחית קלוריות כל יום כל כך שכיחה?

הנטייה להתאים את עצמנו להרגל מחבלת בהרזיה עם דיאטה קבועה של הפחתת קלוריות שכן ההנחיה לגוף תהיה הפחת מטבוליזם... צום מדי פעם משבש את ההרגל ולכן כשהוא מגיע הגוף מגייס את משאביו ובתחכום משפר את המצב.

 

 Can a Diet That Mimics Fasting Turn Back the Clock סקירה ב- JAMA, June28. 2017 תזונה המחקה צום, מבריאה וגם עוצרת הדדקנות. הצום גם מעודד צמיחת נוירונים במוח וכך משפר יכולות חשיבה.

מחחילים להבין את המנגנון המאריך חיים עם הגבלת הקלוריות.

גם לצום מיצים השפעה מייטיבה על בריאותנו.

 

כדאי לזכור – צום לסירוגין מוביל ליותר הרזיה, יותר רקמת שרירים, פחות רעב, פחות שומן פנימי, פחות אינסולין ועמידות אינסולין וגם כבר שכיח לאורך כל ההיסטוריה של המין האנושי...לא תנסו?

כדאי לשתות תה ירוק הוא מקל על הצום.

תגובות

טוב גם למוח ולאריכות ימים

Fasting may boost brainpower by giving neurons more energy

עוד מחקר על האטת הזדקנות עם דלות קלוריות

הסבר על אוטופגיה כתהליך מונע הזדקנות ומושרה על ידי הצום

וגם הרצאה טובה על צומות ואוטופגיה...

עמוסרחמים
24/06/17 14:00

דינה שלום איך עושים צום לסירוגין עם תוכלי לפרט את הזמנים אשמח מאוד תודה.

יש הרבה הצעות וכדאי שתנסה ותבחר מה שמתאים לך... צום הכוונה לאכול פחות מ- 500 קלוריות ביממה אבל לשתות מים בשפע. אפשר לעשות יום או יומיים בשבוע.
אני מנסה עכשיו גישה אחרת המציעה לאכול כל יום אבל רק במשך שליש מהיממה (בין 11 בבוקר ל-6 בערב) וכשהגוף לא מקבל מבחוץ מזון יותר מ-16 שעות הוא פונה למשאביו (גליקוגן מהשרירים והכבד ושומנים) כשזאת כמובן המטרה...

כדאי גם לדעת שלאכול רק בשעות אור זה בכלל יותר בריא למטבוליזם...

ריאהירוקה
13/10/17 7:02

צום לסירוגין 16:8 .16 שעות צום וחלון של 8 שעות לאכילה.2-3 ארוחות.נהדר ,עובד, נוח ,מדהים ,מורידה במשקל !!!

עמוסרחמים
24/06/17 19:14

יופי תודה.

תומר-1
26/06/17 2:59

זו המלצה של הרמבם שתי ארוחות ביום לוותר על ארוחת הבוקר

על נזקי הבריאות של דיאטה אפשר ללמוד בעקיפין מבריאותם הבולטת של בעלי עודף משקל המתאוששים מהתקף לב רציני...

מעניין אם תוסף ברוקולי המכיל sulphoraphane יפגע בהשפעת הצום שכן הוא מעכב את יצירת הסוכר בכבד...

עוד סקר עם יותר מ- 50000 משתתפים הראה פחות השמנה בקבוצה שאכלה רק שתי ארוחות ביום וזאת במהלך שליש מהיממה...מוותרים על ארוחת ערב...

לא כל המחקרים מראים שיפור הרזיה ארוך טווח בעקבות צום

שיפור בריאות עם צמצום האכילה נמצא בהרבה מינים לא רק בבני אדם.

יגאל-עמית
20/08/17 20:38

הצום אולי טוב להרזייה אבל מוקש לסוכרתיים. אם תאכלו אותו הדבר בארוחת בוקר צהריים וערב (אותה כמות סוכרים) תראו שלאחר צום רמת הגלוקוז בדם גבוהה יותר (הכי גבוהה בבוקר).

ההתנהלות המטבולית אופיינית לכל אחד וכל עיצה שנראית לכם נסו ותבחנו איך היא משפיעה על האיזון הספציפי שלכם... ראיתי את זה בולט עפ הפסקת חלב ומוצריו שאיזנה אצלי את הסוכרת בצורה מדהימה ויש כאלה שאינה משפיעה עליהם בכלל... אז היו החוקרים את עצמכם....

ניסים-לוי
23/11/17 9:50

אין ספק שרמת הבילבול גדלה פי 8 מרמת הגלוקוז בדם... תיאוריה אחת אומרת..בבוקר אכול כמו מלך, בצהריים כמו פועל ובערב כמו עני.... ומצד שני אתם כותבים על שתי ארוחות ביום , ללא ארוחת בוקר... כמו שכתב משוררנו הידוע : "בלבלי אותו אל תעשי לו חשבון".... אני הולך לנסות צום עם הרבה שתייה, וארוחה אחת ביום של דייסת שיבולת שועל, על בסיס מים כמובן, בצהריים...

יגאל-עמית
23/11/17 10:29

הכל מבולבל כיוון שעדיין לא ידוע מה גורם לשיבוש שנקרא סוכרת 2 (בניגוד לסוכרת 1 שנגרמת ממחסור באינסולין). בסך הכל מטפלים בסממני הסוכרת כלומר בעליית הגלוקוז בדם..כל אחד צריך להקטין את הארוחה (או רכיבים שמעלים את רמות הגלוקוז) בה רמת הגלוקוז עולה יותר מהנורמה, ולהגדיל את הארוחה שבה רמות הגלוקוז לא עולות. עד היום חיפשו פיתרון לבעיה לא במקום הנכון...איפה המקום הנכון? במעיים או יותר נכון בתריסריון.... תקראו מאמר מרתק.... http://www.sciam.co.il/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%94%D7%98%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%9C-%D7%94%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%9C-%D7%91%D7%99%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%9C%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A8%D7%AA-%D7%94%D7%95%D7%90-%D7%A0%D7%99%D7%AA%D7%95/

הניתוח הבריאטרי אכן משפר סוכרת, לפחות בשנים הראשונות, כי יש בעקבותיו ירידה דרסטית בשומן הכבד והלבלב שחוסם את פעילותם, אבל צום מוביל את התהליך הזה פשוט יותר וכדאי לנסות. ההרצאה של ד"ר פונג מסבירה את זה בפירוט

יגאל-עמית
23/11/17 11:04

לא התייחסתי לניתוח. התייחסתי להחדרת גליל סיליקון לתריסריון במקום הניתוח ואז הסוכרת נעלמת (עדיין בעכברים) מוציאים את הגליל מנקבים אותו והסוכרת חוזרת...המאמר בסך הכל מציין כ 5 סיבות שיכולות לגרום לשיבוש שנקרא סוכרת 2. ימים יגידו...

מאמר מתורגם לעברית של ד"ר פונג על סוכרת ופגיעה באברי קצה.

מאמר של ד"ר פונג על ההבדל בין צום ובין הגבלת קלוריות

דיאטת מיצים דלת קלוריות מאד, מתקנת סוכרת2...

http://www.bbc.com/news/health-42154666

ד"ר מרכולה - גם על יכולות הצום לעודד צמיחת תאי גזע...

הסבר על אוטופגיה

שיפור החשיבה המלווה צום...https://www.nature.com/articles/nrn.2017.156

הצום גם משפר את פעילות המוח ומונע פרקינסון ואלצהיימר

הצום משפר את רמות האינסולין הקבוע בגוף (50% מרמות האינסולין בגוף אינו תלוי תזונה)...

https://www.youtube.com/watch?v=7sAqy1lnWXo&feature=youtu.be

עוד מחקר על 3 סוכרתיים 2 שנרפאו ויכלו לוותר על שימוש באינסולין אחרי צום חלקי...

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1038/oby.2006.14

ההשתוקקות לאכול קטנה יותר כשאוכלים הרבה פחות

הצום משפר גם את מערכת הלב...

גם התה, במיוחד הירוק טוב ללב

סיכום של ה-NIH על מיגוון השיטות המוצגות כ"ניקוי רעלים" וגם על אמצעי הזהירות שחשוב לאמץ

5 סיבות בריאות לאמץ צום https://medium.com/@drstephanie/why-fasting-is-the-best-way-to-lose-weight-4c1ffc9cc0ab

ועוד...כולל שחזור סימני נעורים...

היפטרו מדעות קדומות נגד צום... https://medium.com/@drstephanie/want-to-burn-fat-without-ever-stepping-foot-into-a-gym-think-fast-eac5c2a5d203

על דעות קדומות נגד צום... כדאי להיפטר מהן...

https://www.camoni.co.il/411802/533377

בקורת על אי-דיוקים בהרצאה של ד"ר ברג , אבל יחד עם זה הרבה שם נכון ומועיל
https://youtu.be/mYRkyA3_H7E

 
 
 
 

כדאי לקרוא את הספר שכתב אפטון סינקליר על בריאותו של הצום, כבר לפני יותר מ- 100 שנה!!! The fasting cure

מעניין איזה חיידקים מועשרים במעי אצלנו אחרי צום... התזונה מאד משפיעה על חיידקינו, למשל הראו איך תזונה מערבית מעשירה חיידקים המעודדים קליטת שומן

הצום גם עוזר לשמור על המיטוכונדריות שהינן גופי האנרגיה בתאים

הצום מקדם מעבר של שומן לבן לשומן חום היותר פעיל...

מעניין לבדוק cardiolipin האחראי על שיפור המטבוליזם של תאי השומן

תמורה-קייל
14/03/20 21:46

וגם מפעיל חלבון בכבד המקדם בריאות של הרבה תהליכים בגוף

younises
09/05/18 15:12

אפשר לצום כמו המוסלמים , משעות השחר עד הערב , זה תהליך שמתרחש בכמה סוגי צום 1. צום שלושה ימים בחודש 13 - 15 בחודש לפי הירח . 2. צום יום כן ויום לא .. לפי צום דוד המלך. 3. צום חודש הרמדאן . 4. צום ימי שני וחמישי מכל שבוע. זה עוזר הרבה אם מקפידים על שבירת הצום בכל ערב עם מים ותמרים , כמובן לא להרבות באוכל אחר כך , הרי יש לשמור על קלוריות מעטות בצריכה הלילית עד השחר.

עוד סוגי צומות

סקירה על התרומה לבריאות והרגלי הצומות שאומצו בדתות השונות

תה ירוק גם שומר על הלב...

דיאטה קטוגנית, צומות ופחות אפילפסיה

איתי19
14/08/19 12:56

שלום דינה. ערכי סוכר בצום לפני כשנה גלוקוז 85, המוגלובין מסוכרר 5.9. 4 חודשים אחרונים הפחתתי רמת פחמימות בצורה דרסטית בנוסף(שנתיים לא נוגע בלחם,חלב ומוצריו)ומבצע צום לסירוגין של 16-18 שעות. בדיקות אחרונות יש עליה גלוקוז 103 , המוגלובין מסוכרר 6. אוכל 2 ארוחות ביום בפרק זמן של 6-8 שעות מתאמן 5 פעמים בשבוע בחדר כושר כוח+אירובי אנאירובי. לא ברור לי כיצד המדדים עלו ולא ירדו?

תמשיך בדרך הטובה... נראה שזה בטווח השגיאה של המדידות והן לא בהכרח עלו משמעותית... האם רזית?

איתי19
15/08/19 8:12

שלום ד"ר ראלט! שאילתי מדוע לא מצליח להוריד ערכים של a1c? בן 64 רזה, בטן שטוחה לגמרי, אחוז שומן בגוף נמוך. משקל התחלתי 68 ק"ג, כיום עם צום לסירוגין במשך 4 חודשים משקלי 65.5 ק"ג אין גרם שומן עודף. גובה 180 ס"מ. אוכל מזון בריא. שומנים בריאים, הרבה סלט, שייקים ירוקים עם מעט פירות יער, מעט חלבונים, מעט פחמימות. לא נוגע במתוקים, חטיפים, ג'אנק פוד, מזון מעובד, שתייה מתוקה. אוכל שתי ארוחות ללא נשנוש. הגברתי פעילות גופנית בשנה האחרונה עבודת כוח, אירובי, אנאירובי. למרות כל זה a1c נשאר יציב ולא יורד זה מדד של טרום סוכרתי.

איתי19
15/08/19 8:28

הגנטיקה לא לטובתי, 2 המשפחות של הוריי סבלו מסוכרת לאבי לא היה רק לאימי. אבל יודע שאפיגנטיקה יכולה לעזור.

אני לא רופאה אבל כחברה הייתי ממליצה להתייחס לגורמי המתח בחיים ולהפנות אליהם הרבה תשומת לב... מה שקורה כשעושים את זה, הוא שפתאום צצות תובנות חדשות שמאזנות את החיים... במסגרת הסטרס אפשר לעשות מדיטציה כל יום, לסדר את הבית (פנג-שווי), למצוא תחביב שתמיד רצית (אמנות? שירה?) או פעילויות חברתיות ואל תשכח לאכול אגוזים, זה מאד בריא ולא משמין...

ד
ד"ר דינה ראלט PhD
מדענית (ביולוגיה של התא) חובבת רשתות תקשורת בגוף ומחוצה לו.  

עוד פוסטים בבלוג: שיר השרירים

גם ללב יש את המוסיקה שלו
אחד הדברים שלימדה אותי התקשורת המרתקת אותי מאז ומתמיד, הוא החיבורים החדשים הנוצרים בין תחומים לכאורה רחוקים, ואלה פותחים...
קראו עוד
ועל צום דופאמין שמעתם? מנסים יום אחד...
יותר ויותר מידע מצטבר על היתרונות של צום חלקי בתזונה, דהיינו לא צריך תמיד לאכול, מספיק למשל שליש מהיממה (8:16) לאכול ו-1...
קראו עוד
למה כדאי לאכול אגוזים ופיסטוקים...
לא מפתיע שאגוזים הם מזון כל כך בריא שכן מתוך הזרע יצמח הצמח אז ברור שהוא מכיל את כל המרכיבים החיוניים לחייים...במהלך שיט...
קראו עוד
לרפא כל (או כמעט כל) חולי
אחרי עשרות שנים שאני חוקרת את בעיותי המטבוליות כמו השמנה וסוכרת2 היתה לי הארה !!! ואני יודעת איך להבריא. פתרונות חלקיים ...
קראו עוד
להרגיש, להרגיש, להרגיש ועוד להרגיש...
איזה מזל שחליתי לפני כחודשיים במחלת לב לא קלה ואף אחד מהרופאים שפניתי אליהם לא ידע איך לעזור לי... אפילו אושפזתי פעמיים....
קראו עוד