מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניכמונימדריכיםהסברס הישראלי ובריאות – מה שחשוב לדעת

הסברס הישראלי ובריאות – מה שחשוב לדעת

הורדת כולסטרול, איזון רמות הסוכר בדם, סילוק שומנים עודפים מהגוף וגם תכונות נוגדות סרטן – כל המעלות הבריאותיות של הסברס, פרי הצבר – סמל הישראליות. וגם: ממה מומלץ להיזהר?


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מאז קום מדינת ישראל התקבע מעמדו של צמח הצבר כמאפיין הישראליות. מקורו של הצבר (Sabra), אחד ממיני הקקטוס, הוא במקסיקו ומדינות מרכז אמריקה, והוא הגיע לאזורנו ככל הנראה כבר לפני כ-400 שנים. בישראל הפך ל"סמל לאומי" שמאפיין את הישראלים ילידי הארץ – דוקרים וקוצניים מבחוץ, אך רכים ומתוקים מבפנים. ברבות השנים להופיע בשווקים פרי הצבר – הסברס (Prickly Pear בלעז, דהיינו 'אגס הקקטוס'), שהפך מפרי שהיה נאכל בעבר בעיקר בטיולי שטח, לאחר שהוסר בעדינות מהקקטוס הדוקרני בעזרת מקל וקופסת שימורים – לפרי שניתן להשיג בחנויות הירקות והפירות, שנקשרים לו כתרים לאור סגולותיו הבריאותיות. 

 

עוד במאה ה-17 תיאר הרב חיים ויטאל, ממקובלי העיר צפת, שימושים אפשריים בצמח הצבר לצרכים רפואיים, כאשר פרי הסברס ניחן בכתביו בעיקר בסגולות לחיזוק מערכת החיסון, ותמציות שהופקו מעלי הצבר יוחסו ברפואה העממית כוחות לריפוי כאבי ראש ונזלת.

 

עשורים רבים פוזרו צמחי הצבר בארץ ישראל בין השאר לסימון גבולות וטריטוריות וכדי להרתיע גנבים, עקב הקוצים החדים, ומשנות ה-90 החל טיפוחם בישראל של שדות צמחי צבר לצורך גידול סברס – הן לשוק המקומי והן לייצוא. לפי הערכות, בישראל כ-2,000 דונם של צמחי צבר לצרכים חקלאיים. בנגב פועלת חווה לגידול צבר מהגדולות במזרח התיכון – בסמוך ליישוב ירוחם. בעולם הסברס נפוץ במרכז ודרום אמריקה, במדינת טקסס בארה"ב, בדרום אירופה ובמזרח התיכון.

 

רוב פירות הסברס מכילים בתוכם זרעים אכילים, ואלו הגדלים בישראל לרוב צהובים, כתומים או אדומים, אם כי בעולם גדלים גם פירות סברס לבנים וסגולים. טעמו של הסברס מתוק ומזכיר במעט את טעם האבטיח.

 

ניתן לאכול סברס קלוף, לסחוט ממנו מיץ, וכן לשלב אותו בסלטים, ואף לבשל אותו ברטבים שונים ולהכין ממנו ריבות.

 

תכונותיו הבריאותיות של הצבר נחשפות בשנים האחרונות גם במחקרים רפואיים. אז מהן הסגולות הרפואיות שנקשרו במחקרים לסברס? וגם, באילו תנאים הוא עשוי להיות מסוכן? על כך בכתבה הבאה.

 

 

מה מכיל הסברס?

 

סברס הוא פרי עשיר בוויטמינים ומינרלים ונוגדי חמצון, אשר על פי הערכות מדענים הם אלו שמעניקים לו את יתרונותיו הבריאותיים.

 

קלוריות: סברס הוא פרי דל בקלוריות, כמרבית הפירות, ולפי נתוני משרד החקלאות האמריקאי (USDA) מכיל 41 קלוריות למאה גרם.

 

פחמימות: סברס הוא פרי מתוק, אם כי כמות הפחמימות המצויה בו נמוכה יחסית לפירות אחרים – 9.57 גרם לכל מאה גרם פרי, שרובם סוכרים. לפי מחקר ממקסיקו שפורסם בשנת 2015, הסוכרים העיקריים במיץ סברס הם פרוקטוז וגלוקוז. לסברס אינדקס גליקמי נמוך יחסית בגובה 35 יחידות, כלומר שהוא משפיע על עלייה ברמות הסוכר בדם באופן איטי, בסולם שבין 0 (מים) ל-100 (סוכר פשוט).

 

חלבונים: סברס דל בחלבונים, ולכן אינו מהווה מקור טוב לחלבון מן הצומח. במאה גרם סברס יש 0.73 גרם חלבונים בלבד.

 

שומנים: סברס הוא פרי דל בשומן, ואינו מכיל כולסטרול, ומומלץ לשלב אותו גם בדיאטות מאוזנות להורדה במשקל. במאה גרם סברס 0.51 גרם שומנים.

 

סיבים תזונתיים: הסברס מכיל כמות גבוהה של סיבים תזונתיים – אף יותר מפירות שנחשבים ל"עשירים" בסיבים כמו השזיף. במאה גרם סברס כ-3.6 גרם סיבים תזונתיים , יותר מפי 2 בהשוואה לשזיפים. לפי מחקר ממקסיקו שפורסם בשנת 2015, קליפת הסברס היא העשירה ביותר בסיבים מסיסים במים. סיבי הסברס תורמים לתנועתיות תקינה של מערכת העיכול, ועשויים לסייע במצבי עצירות.

 

ויטמינים: סברס מכיל כמות מכובדת של ויטמינים שמספקים לו יתרונות בריאותיים משמעותיים. במאה גרם סברס יש 43 יחידות בינלאומיות (IU) של ויטמין A; 14 מ"ג ויטמין C, שמהווים כ-24% מהכמות היומית המומלצת של הוויטמין; וכן 6 מיקרוגרם ויטמין B9 (חומצה פולית), וכן ריכוזים נמוכים של ויטמין B3 (ניאצין), ויטמין B1 (תיאמין), ויטמין B6 ו-ויטמין B2 (ריבופלבין), בסדר יורד.

 

מינרלים: ליתרונותיו הבריאותיים של הסברס תורמים גם מינרלים בכמות גבוהה. במאה גרם סברס יש 220 מ"ג אשלגן, 85 מ"ג מגנזיום, 56 מ"ג סידן, 25 מ"ג זרחן, 5 מ"ג נתרן (מלח) – כמות גבוהה יחסית לפירות אחרים, וכן ריכוזים נמוכים של ברזל, אבץ, נחושת וסלניום.

 

נוגדי חמצון: פרי הסברס עשיר בנוגדי חימצון שמספקים לו יתרונות בריאותיים, ובעיקר מקבוצות הפוליפנולים והקרוטנואידים המקנים לפרי את צבעו הכתום האופייני – בהם לפי עבודות גם נוגד החמצון בטא קרוטן בכמות של 25 מיקרוגרם למאה גרם. וזאת לצד ויטמין C שמהווה אף הוא נוגד חמצון.

 

התרכובת הפנולית נוגדת החמצון המשמעותית ביותר שאותרה בסברס, לפי מחקר מפקיסטן שפורסם באפריל 2023 בכתב העת Food Science & Nutrition הוא 'חומצה גלית'.

 

נוגדי חמצון נספגים יותר טוב בנוכחות שומן., לכן מומלץ לשלב אכילת סברס ביוגורט, או לאכול אותו יחד עם אגוזים ושקדים שמכילים שומנים בריאים.

 

צבר - סברס

ארץ הצבר. בישראל אלפי דונמים של גידול סברס וצמחי צבר לצורך מאכל (צילום:Shutterstock)

 

יתרונות בריאותיים של סברס

 

מחקרים מהשנים האחרונות מבססים את יתרונותיו הבריאותיים של הסברס, כמו גם סגולות בריאותיות באכילת גבעולי הצבר ואף באכילת פרחי צבר.

 

מניעת מחלות לב וכלי דם

 

מחקרים רומזים כי פרי הסברס טומן בחובו סגולות למניעת מחלות קרדיו וסקולאריות, ככל הנראה על רקע תכולת נוגדי החמצון וחומצות שומן ייחודיות. מחקרים מדגימים כי פרי הסברס מועיל כנגד גורמי סיכון למחלות לב.

 

כך, במחקר מאיטליה, שפורסם באוגוסט 2004 בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition, הודגם בקרב 18 בריאים כי אכילת 250 גרם של פרי סברס טרי פעמיים ביום למשך שבועיים הובילה לירידה של פי 2 ברמות הכולסטרול הרע LDL בדם, כסמן לתכונות נוגדות תהליכים חימצוניים שנושא הפרי. השפעה זו לא נצפתה במחקר בקבוצת ביקורת בה הנבדקים קיבלו תוסף ויטמין C במקום מנות סברס יומיות. סקירה מאוסטרליה שפורסמה במאי 2020 בכתב העת Complementary Therapies in Medicine מציגה עדויות מ-11 מחקרים לפיהם צריכת פרי הסברס מובילה להורדת רמות הכולסטרול הרע וכן להורדה של רמות השומנים מסוג טריגליצרידים בדם, כאשר מחקרים שבחנו את השפעות אכילת גבעולי קקטוס הציגו גם עלייה בערכי הכולסטרול הטוב HDL.

 

חוקרים בריטיים דיווחו בסקירה אוגוסט 2020 בכתב העת Food & Function כי מצאו עדויות ממחקרים בחיות על השפעה של פרי הסברס, וגם של פרי דומה במראהו – פרי הדרקון, פיטאה – בהגמשה של כלי הדם בגוף, מניעת נוקשות של כלי הדם והורדת לחץ הדם. כמו כן, זוהתה לסברס השפעה מיטיבה במספר מחקרים שנכללו בסקירה על ויסות קצב הלב.

 

מניעת סוכרת

 

ממצאים ראשוניים מצביעים על כך שפרי הסברס מסייע בהפחתת רמות סוכר עודפות בדם ובאיזון אצל אנשים עם סוכרת.

 

סקירה מאוסטרליה שפורסמה במאי 2019 בכתב העת Medicina בחנה 20 מחקרים בתחום, והעלתה כי לתמציות שהופקו מהצבר השפעה בהורדת רמות הסוכר והאינסולין בדם, אם כי בסקירה זו לא תועד ראיות משכנעות על השפעה דומה של פרי הסברס.

 

לעומת זאת, מספר עבודות כן רומזות להשפעה מונעת סוכרת באכילה קבועה של סברס. סקירה נוספת מאוסטרליה שפורסמה בפברואר 2022 בכתב העת Medicina הציגה תכונות נוגדות סוכרת בתמציות שהופקו מגבעולי הצבר.

 

מניעת סרטן

 

לסברס עשויות להיות גם תכונות נוגדות גידולים סרטניים – ככל הנראה על רקע תכולת נוגדי החמצון הייחודית בפרי.

 

ככלל, צמחי הקקטוס מסוגים שונים נבחנו בהשפעתם נוגדת הסרטן, ונמצאו בבדיקות מעבדה ובמחקרים בחיות כמועילים נגד סרטן. בסקירה בנושא של חוקרים ישראלים, שפורסמה ביוני 2013 בכתב העת Planta Medica, קוראים החוקרים מאוניברסיטת חיפה לבחון את האפשרות להפיק מתמציות של קקטוסים שונים תרופות נוגדות סרטן שעשויות להיות דומות בהשפעתן לטיפולי כימותרפיה.

 

חוקרים מארה"ב וסין הציגו בספטמבר 2005 בכתב העת Nutrition Journal ראיות מבדיקות בתאי מעבדה ועל עכברים אודות השפעה של תמצית פרי הסברס לבלימת תהליכים סרטניים במודלים של סרטן השחלות, סרטן רירית הרחם וסרטן שלפוחית השתן. במחקר ממצרים שפורסם בספטמבר 2021 בכתב העת Heliyon הודגמו השפעות של תמצית שהופקה מגבעולי צמח הצבר גם כנגד פעילות של סרטן הערמונית.   

 

הורדת המשקל העודף

 

הסיבים התזונתיים הרבים בסברס נוטים להיקשר לשומנים בגוף ובכך מפחיתים את הצבירה של שומן עודף ועשויים לסייע בהורדה במשקל.

 

בדצמבר 2014 הדגימו חוקרים מגרמניה ובריטניה בכתב העת Current Therapeutic Research – Clinical and Experimental בעבודה שבוצעה בקרב 20 נבדקים בריאים, כי צריכת תמצית סיבי סברס לאחר הארוחות, שלוש פעמים ביום, הובילה לעלייה פי 3 בשיעור השומנים שמסולקים מהגוף בצואה, וזאת באופן שתורם להפחתת שומנים עודפים בגוף. גם במחקר מבריטניה שפורסם באוגוסט 2014 בכתב העתEvidence Based Complementary and Alternative Medicine הודגם כיצד תמצית סיבים שמקורם בפרי הסברס במינון של 3 מ"ג ליום למשך שבוע הובילה לירידה משמעותית במשקל של 3.8 ק"ג, לעומת 1.4 ק"ג בלבד בקבוצת ביקורת שקיבלה תמצית דמה (פלסבו).

 

בסקירה מסלובקיה שפורסמה במארס 2022 בכתב העת Obesity Medicine מוצע לבחון את האפשרות להשתמש בתמציות של צמח הצבר כטיפול תרופתי אפשרי נגד השמנה – על רקע ההשפעות המיטיבות של הצמח על האצת תהליכי מטבוליזם השומנים בגוף.

 

סברס

אכילה קבועה של סברס תרמה להורדה של 3.8 ק"ג במשקל העודף תוך שבוע (צילום: Shutterstock)

 

מניעת זיהומים

 

לפרי הסברס יוחסו במחקרים תכונות נוגדות פעילות דלקתית והתפשטות זיהומים, ככל הנראה בהשפעת נוגדי החמצון. במחקר מפקיסטן שפורסם בשנת 2023 נמצא כי תמצית פרי הסברס פועלת כנגד זיהומים חיידקיים שונים, לרבות נגד סלמונלה, סטרפטוקוק זהוב, הליקובקטר פילורי וחיידקי אי קולי.

 

במחקר מאיראן שפורסם בשנת 2023 שבוצע בקרב 52 נבדקים שאושפזו בבית חולים על רקע זיהום בנגיף הקורונה, מחולל המגפה העולמית, נמצא כי מתן של 250 מ"ל ליום של סירופ שמוצה מצמח הצבר כתוספת לטיפולים המקובלים הועיל להפחתת תסמיני המחלה, ובכללם חום, שיעול, כאבי ראש וכאבים בחזה, וכן לקיצור תקופת האשפוז, בהשוואה למטופלים שקיבלו טיפול סטנדרטי בלבד.

 

מספר מחקרים מתארים תהליכי מיצוי של חלבונים נוגדי דלקתיות מגבעולי הצבר, שמסייעים במניעת התפשטות של זיהומים ויראליים בצמחים.

 

בריאות העיניים

 

היות וסברסים צהובים, כתומים ואדומים שרווחים בארץ עשירים בנוגדי חמצון קרוטנואידים שמקנים להם את צבעם האופייני, הם עשויים לסייע במניעה וטיפול של מחלות עיניים שונות, אם כי מחקרים ספורים בלבד הדגימו זאת.

 

במחקר שנערך בערב הסעודית, ופורסם בחורף 2012, הודגם כיצד חשיפה של חולדות שגודלו במודל של סוכרת למיץ סברס לאורך זמן הפחיתה תהליכים חמצוניים ומנעה התפתחות קטרקט כסיבוך בעיניים שמאפיין סוכרת.

 

במחקר מפורטוגל שבחן את תכולת הקרוטנואידים בחלקיו השונים של צמח הצבר, וממצאיו פורסמו בפברואר 2021 בכתב העת Molecules, נמצא כי ארבעת אלה השכיחים ביותר בפרי הסברס עצמו כוללים את לוטאין וזאקסנטין – שני נוגדי חמצון המצויים בתוסף התזונה שמסייע למניעת התקדמות של ניוון מקולרי גילי, וכן בטא קרוטן וויולקסנטין.

 

בריאות הכבד

 

מספר מחקרים מצביעים על תכונות מועילות לבריאות הכבד באכילת פרי הסברס. במחקר ממקסיקו שפורסם בנובמבר 2012 בכתב העת Journal of Nutrition הודגם בחולדות עם השמנה כי הזנתם בחלקים מצמח הצבר למשך שבעה שבועות הייתה מלווה בירידה של 50% בנטייה לפתח כבד שומני.

 

במחקר מתוניס שפורסם אף הוא בשנת 2012 נרמז על פי מחקר בחולדות, כי שתיית מיץ סברס מסייעת להגן על הכבד מפני נזקים בעקבות צריכה מרובה של אלכוהול. במחקר אמריקאי שפורסם עוד ביוני 2004 בכתב העת Archives of Internal Medicine הודגם בקרב 55 נבדקים בריאים כי צריכה של תמצית סברס כחמש שעות לפני שתיית אלכוהול מסייעת בהפחתה של 62% בתסמיני 'האנגאובר' אופייניים.

 

שיפור העור והשיער

 

קיימת הנחה כי פרי הסברס מסייע בשיפור מבנה העור וחיזוק השיער – הודות להרכב המשולב הייחודי של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון וכן נוכחות של חומצות שומן מסוימות, אם כי הדבר לא נבדק עד כה באופן ישיר.

 

במחקר בחולדות שבוצע בתוניס, ופורסם באפריל 2019 בכתב העת Evidence Based Complementary and Alternative Medicine, נמצא כי שמן שהופק מצמח הצבר עודד ריפוי של פצעי עור כתוצאה מכוויות.

 

סיכונים בריאותיים

 

ככלל, פרי הסברס נחשב בריא ובטוח לאכילה, אך יש לצרוך אותו במידה. צריכה עודפת עשויה להוביל לסיבוכים במערכת העיכול, ולעתים חשיפה לפרי ובעיקר לצמח הצבר עצמו – עשויה להיות מלווה גם בתסמיני אלרגיות.

 

הפרעות במערכת העיכול

 

צריכה רבה מדי של סברס עשויה על רקע תכולת הסיבים התזונתיים הגבוהה לעורר תסמינים שונים במערכת העיכול, כגון שלשולים, בחילות, צרבות ונפיחות בבטן.

 

זרעי הסברס גם נקשרו במספר תיאורי מקרה בספרות הרפואית לסיכון של חסימת מעיים באכילה מרובה מדי. כך, רופאים ממלטה דיווחו בשנת 2018 בכתב העת International Journal of Surgery Open על צבר של 23 מטופלים שנדרשו לעבור ניתוחים במערכת העיכול בעקבות חסימת מעי שנגרמה מאכילה עודפת של פירות סברס במשך ארבע שנים (בין 2014 ל-2017). בקיץ 2015 דיווחו רופאים מאיטליה על בת 76 שפיתחה חסימת מעיים לאחר שאכלה ברציפות 40 פירות סברס.

 

חוקרים ישראלים מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה דיווחו בנובמבר 2006 בכתב העת Diseases of the Colon and Rectum על צבר מקרים של 12 מטופלים שאושפזו בבית החולים על רקע הצטברות גוש צואתי גדול שסתם את הרקטום שמקורו בזרעי סברס שנאכלו כפי הנראה בכמויות גדולות. ביולי 2003 דיווחו חוקרים ישראלים מאותו בית החולים בכתב העת International Journal of Colorectal Disease על מקרה של בת 77 תושבת צפון הארץ שפיתחה התנקבות של הרקטום כתוצאה מאכילת יתר של צבר וזרעיו שהצטברו בכמויות ויצרו "אבנית" במערכת העיכול.

 

זרעי סברס

זהירות: זרעי סברס בכמויות גבוהות עלולים לגרום לחסימת דרכי העיכול (צילום:  Shutterstock)

 

אלרגיות

 

ככל הפירות, גם בסברס טמונה סכנה לאלרגיות, אם כי קיימים דיווחים בודדים בלבד בספרות הרפואית על תסמיני אלרגיה לאחר אכילת סברס, וההערכות כי מדובר בתופעה נדירה יחסית. רופאים מספרד דיווחו בנובמבר 2009 בכתב העת Allergy על מטופל שפיתח תגובה אלרגית מערכתית (סיסטמית) כתוצאה מאכילת סברס.

 

יש דיווחים שכיחים יותר בעבודות על תסמיני אלרגיה כתוצאה ממגע ישיר עם צמח הצבר עצמו. הופעת פצעים ופריחה מקומית בידיים לאחר מגע עם צמח הצבר מהווה תופעה נפוצה שמכונה בקרב רופאי עור בשם 'קקטוס דרמטיטיס' (Cactus Dermatirtis). התופעה נגרמת לרוב עקב חדירה לעור של קוצים זעירים שמצויים בצמח המכונים 'גלוכידס' (glochidia), גם לאחר שהוצאו ממנו הקוצים הגדולים, והיא עשויה להתפתח גם במגע עם קוצים זעירים בקליפת הסברס. בכתב העת JAMA Dermatology דווח עוד בשנת 1956 על צבר מקרים של פריחות בידיים בקרב אנשים שהמשותף להם היה טיפול בפרי הסברס, בניקויו ובמכירתו.

 

עדכון אחרון: מאי 2024